Ik begin hier even met een voorbeeld, ok? Een bakker heeft twee zoons. Beiden bakker geworden. Ze zijn allebei zelf met een bakkerij gestart. De bakker zelf gaat op pensioen en geeft hen beiden zijn recepten mee. Dus ze allebei hetzelfde aanbod in hun toog liggen. Ze hebben allebei de perfecte locatie. Ze maken allebei reclame. De winkels zijn aantrekkelijk. Niets op aan te merken. En toch verkoopt de ene bakker na een half jaar beduidend meer taart dan de andere.
Aan de omstandigheden ligt het niet aan in dit voorbeeld. Wel de mindset en waar de aandacht juist naar toe gaat. En dat is nu net waar ik jouw aandacht naar toe wil brengen.
Stel dat beiden bakkers in het begin van hun carrière gemerkt hebben dat de verkoop van taart niet goed gaat.
De conclusie van bakker 1 kan zijn dat “De mensen nu eenmaal alles bij de grote ketens gaan kopen. Dat is ook veel goedkoper. Niets aan te doen.” De aandacht gaat dus naar de slechte markt. Dat is iets van buitenaf. Niets aan te veranderen. “Het gaat nu eenmaal slecht met de warme bakker.” Depressie alom, klaag en zwanenzang aan wie het horen wil. Het schone beroep van bakker wordt nu eenmaal bezoedeld door die duivelse supermarkt ketens et cetera, et cetera,…
Bakker 2 heeft ook gemerkt dat de taart niet zo goed verkoopt. Hij besluit aan zijn klanten gewoon te vrágen waarom ze geen taart meenemen. Het antwoord is dat ze nieuwere smaken willen. Moderne recepten en mooiere decoraties dan wat ze inderdaad in de supermarkt vinden. Want dat vinden ze overal al dus niets bijzonders aan. Dus bakker 2 gaat aan de bak met de nieuwere recepten en trucs die hij op school geleerd heeft en pimpt zijn smaken en taarten op.
Een half jaar later heeft bakker 2 een zeer goede verkoop. Hij heeft ingezien dat zijn service was niet afgestemd op zijn klanten. Dat was pijnlijk maar zeer helend voor zijn bedrijf.
Bakker 1 heeft nog maar weinig klanten over. Hij had gekozen om zijn aandacht te vestigen naar ‘die duivelse supermarkt ketens die alles kapot maken.’ En heeft de daarbij horende mindset beoefend.
Je geest is een heel krachtig ding. Je beeld je iets in bijvoorbeeld ‘ik ga spaghetti maken’. Je gaat ernaar handelen: de ingrediënten voor spaghetti gaan halen en deze klaarmaken. Dat noemt men manifesteren. Je ziet het al voor je, je bedenkt hoe je je erbij zou voelen (dat zou tof zijn, dat zou ik zeker niet willen). En je gaat ernaar handelen of niet handelen. Je haalt je diploma of niet, je koopt een auto of rijd met de fiets. Al je beslissingen en je inzet. De motivatie die je ergens achter zet. Of die juist ver te zoeken is.
Alles wat je nu rondom je ziet en wat er in je leven speelt, heb je gemanifesteerd. Alles in jouw leven is jouw verantwoordelijkheid. Dat is inderdaad een hele brok want er zijn altijd invloeden van buitenaf. Dat is een feit. Het gaat erom hoe je met je feiten omgaat. Wat je ermee doet. Anders nog wat voorbeelden:
Als je enkel naar je rekeningen kijkt. Dan zul je er steeds meer zien. Je zult niet zien wat er op je rekening staat en binnen komt. Daar ben je helemaal niet mee bezig. Je bent enkel bezig met het geld dat op is en weg gaat. Dus je ziet ook niet waar je geld aan binnenkrijgt. Je hebt bijvoorbeeld gemerkt dat steeds meer mensen je vragen of je hun kledij wilt verstellen voor hen. Dat ze je daar gerust geld voor willen betalen. Het zou zomaar eens een bijverdienste kunnen worden.
Als je volop overtuigd bent, dat toch al dik bent en geen karakter hebt, dan zul je ook geen moeite meer doen om jezelf ervan te overtuigen dat je het waard bent om gezond te eten. Dan ga de poging niet meer ondernemen.
Als je enkel kijkt naar mannen die niet goed zijn voor jou. Dan ga je ook niet zien wat de mannen doen die wél goed zijn voor je en waar je die mannen zou kunnen vinden. Je weet alleen dat álle mannen zo en zo zijn en je gaat enkel deze patronen opmerken. Je aandacht gaan niet naar de juiste mannen.
Snap je waar ik naar toe wil?
Je zal zeggen: “Ok, en dan?” Hoe ga ik dan verder vanaf hier?!
Allereerst: aanvaard wat er nu is. Door sommige zaken moet je nu eenmaal door. De dingen zijn zoals ze zijn.
Ten tweede: vergeef jezelf als de dingen niet gelopen zijn zoals jij het in je gedachten had. Op die manier kun je los laten wat mis gegaan is. Je gaat die verbinding met die slechte ervaring die je niet meer wilt doorknippen. Je gaat verbinding met personen en situaties kunnen loslaten door ze te vergeven. Jawel het krachtigste is net als je echt en oprecht kunt zeggen “Ik vergeef je” als je je die situatie inbeeld.
Ten derde ga je nog enkel denken hoe je het wel zou wensen, hoe je je erbij zou voelen. Hoe zou het voelen als je dit al zou hebben? Super positief, toch? En leer ook maar meteen dankbaar te zijn met alles dat alvast wél goed loop in je leven. Dat versterkt het positieve gevoel en op die mindset ben je erg productief.
Ten vierde zul je de acties die nodig zijn moeten leren zien als ze op je pad komen. Er heeft nog nooit een visser iets gevangen door gewoon langs de kant van het water te gaan zitten kijken.
Wil je meer te weten komen over manifesteren en de juiste mindset om dingen in de wereld te zetten? Vraag dan meer info over mijn Mammiefest coaching programma